Muzeum Narodowe, Kraków, Polska

Somosierra

Gęsta śnieżnobiała mgła ścieliła się sennie na skaliste zbocza wąwozu. Pośród leniwie przesuwających się jasnych obłoczków raz po raz wyrastały ciemne sylwety poszarpanych głazów i stromych pagórków. Kropelki porannej rosy oblepiły skąpo rosnącą tu i ówdzie rdzawo-zielną roślinność. Nad górską krainą zaległa drzemiąca cisza. Był 30 listopada 1808 roku. W mlecznej poświacie dało się dostrzec majaczące sylwetki pnących się mozolnie ku górze postaci. Szli ostrożnie, niemalże po omacku wsłuchując się w przestrzeń przed sobą. Uważnie badali każdy kolejny odcinek kamienistej drogi.

Tryptyk św. Marii Magdaleny z Moszczenicy Niżnej koło Starego Sącza - schemat poliptyku

            Powstały około 1480 roku Tryptyk świętej Marii Magdaleny z Moszczenicy Niżnej koło Starego Sącza jest dziełem, które do naszych czasów dotrwało w bardzo dobrym stanie zachowania, przez co może służyć jako modelowy przykład malowanej nastawy ołtarzowej. Przez termin „nastawa ołtarzowa” rozumiemy rodzaj dekoracji ołtarza w kościele.

Madonna z Krużlowej

            Około 1400 roku w kilku ośrodkach artystycznych Europy Łacińskiej wykształcił się tzw. styl piękny, jeden z przejawów gotyku międzynarodowego. Szczególnie istotnym dla tego stylu centrum były Czechy, na czele z Pragą, w owym czasie stolicą Świętego Cesarstwa Rzymskiego. To stamtąd promieniowały na znaczną część Europy, w tym Królestwo Polskie, tendencje do idealistycznego ukazywania w sztuce – zarówno w malarstwie, jak i rzeźbie – postaci ludzkiej.

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego