Statua Barberini

Fotografia: Statua Barberini – weryzm rzymskiej rzeźby portretowej okresu starożytnego

Autor nieznany
Ok. 50 - 15 rok przed naszą erą, okres późnej republiki, Rzym, Włochy
Rzeźba pełnoplastyczna z jasnego marmuru, portret statuaryczny
Wysokość 165 cm, szerokość 67 cm, głębokość 40 cm
Musei Capitolini, Muzea Kapitolińskie, Rzym, Włochy

Źródło fotografii:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Togatus_Barberini_2392.PNG?usela...

Dojrzały rzymianin w tunice i todze podtrzymuje dwa popiersia przodków.
Jedno z prawej na filarze w kształcie pnia palmy.
Drugie w lewej dłoni na wysokości piersi.
Torsy przodków osłonięte przez drobne fałdy tkaniny.
Oblicza zastygłe w powadze.
Na szerokich czołach poziome bruzdy.
Spod grubych powiek spoglądają duże oczy bez zarysowanych źrenic.
U nasady nosów i przy zewnętrznych kącikach oczu wyraźne zmarszczki.
Na głowie rzymianina w todze wymodelowane drobne kosmyki włosów.
Uszy duże, przylegające.
Twarz pociągła, szczupła, o wystających kościach policzkowych.
Na wysokim czole delikatne zakola i poziome zmarszczki.
Łuki brwiowe płaskie. Oczy głęboko osadzone.
Przy zewnętrznych kącikach podwójne linie zmarszczek, z prawej bardziej opadające.
Długi nos z małym garbem u nasady.
Koniec nosa szeroki, mięsisty.
Pełne, szerokie usta okalają miękko zarysowane podwójne bruzdy.
W podbródku dołeczek.
Szyja długa, gładka.
Ramiona szerokie. Prawe osłania tunika marszcząca się lekko na piersi.
Z lewego miękko spływają fałdy togi obejmując całą sylwetkę.
Gra światłocienia wśród płytszych i głębszych fałd tkaniny zaciera granice między tuniką i togą. Lewa noga lekko zgięta, osłonięta do kostki.
Z prawej bogate drapowania sięgają kolana.
Spod nich nad kostkę opada wewnętrzna warstwa togi.
Wokół kostki fragment wiązania sandała. Stopy masywne. Palce lekko zarysowane.
U przodka z prawej głowę pokrywają krótkie, grube pasma włosów.
Uszy szczupłe, przylegające.
Twarz lekko zaokrąglona, o delikatnie zarysowanych kościach policzkowych.
Łuki brwiowe  wydatne, spiczaste. Pod oczami niewielkie worki.
Od wąskiego nosa ku kącikom wąskich ust biegną skośne bruzdy.
Podbródek lekko zaokrąglony. Na szyi dwa płytkie pierścienie zmarszczek.
U przodka z lewej włosy jedynie po bokach głowy. Odstające, pulchne uszy.
Twarz zaokrąglona, pełne policzki. Brwi wąskie.
Mięsiste, opadające górne powieki i wyraźne worki pod oczami.
Nos z lekkim garbem na środku i zaokrąglonym końcem.
Po bokach drobnych ust krótkie, głębokie zmarszczki mimiczne.
Podwójny podbródek. Na grubej szyi pierścieniowate fałdy skóry.
Drobne uszczerbki i obicia znaczą rzeźbę rzymianina na lewym uchu, prawym łuku brwiowym i na nosie.
Na popiersiu z lewej wyszczerbione lewe ucho.
Cała rzeźba usytuowana jest na płaskiej podstawie.

    Portret werystyczny, od łacińskiego słowa „verus” czyli „prawdziwy” to naturalistyczny sposób przedstawiania postaci, który odróżnia republikańską rzeźbę rzymską od jej wyidealizowanych, atletycznych Greckich pierwowzorów. Realistycznie i drobiazgowo odzwierciedla mankamenty urody i cielesne oznaki upływu czasu, być może nawet przerysowując je względem stanu faktycznego, co miało wskazywać na bogate doświadczenie życiowe portretowanego. Wywodzi się z tradycji rzymskich masek pośmiertnych, zdejmowanych dla uwiecznienia pamięci przodków patrycjuszy i podkreślenia długości trwania rodu. Maski przodków wystawiano podczas procesji żałobnych i innych oficjalnych uroczystości. Podobnie jak wzorowane na nich popiersia i posągi z brązu czy marmuru, trzymano je w atrium domów patrycjuszy.

Audiodeskrypcja: Karolina Kleszcz-Gulcz, Barbara Szymańska
Fundacja Audiodeskrypcja
www.isztuka.edu.pl

Źródła i polecane strony:
A. Sadurska, Sztuka rzymska, [w:] Sztuka świata, t. 1, Warszawa 1989.
http://www.imperiumromanum.edu.pl/rzezbiarstwo_rzymskie.html
http://www.wiw.pl/kulturaantyczna/twardecki/termin.asp?et=00339
http://www.academia.edu/4255061/Togato_Barberini
http://crystal.lib.buffalo.edu/items/show/35177=https://books.google.pl/...
http://www.atlantedellarteitaliana.it/artwork-1969.html

Przejdź do audiodeskrypcji i analizy wybranego dzieła

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego