Mozaiki w prezbiterium kościoła San Vitale w Rawennie

Fotografia: Mozaiki w prezbiterium kościoła San Vitale w Rawennie

Autorzy nieznani mozaikarze greccy
Ok. 526-550 r., sztuka bizantyjska, okres starochrześcijański, Rawenna, północne Włochy
Ścienna mozaika z barwnych szkiełek; szmaragdowych, białych, czerwonych,
płytek złotych i srebrnych oraz różowo kremowych - wapiennych
Basilica di San Vitale, Bazylika św. Witalisa w Rawennie, Włochy

Źródła fotografii:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f8/Meister_von_San_Vita...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e8/Ravenna_San_Vitale_T...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/28/Meister_von_San_Vita...

Cesarzowa Teodora w towarzystwie dwóch kapłanów po lewej i siedmiu dam dworu z prawej.
Wszyscy zwróceni przodem w naszą stronę.
W górze z prawej na złotym tle, baldachim w białe, błękitne i czerwone pasy.
Układa się w dwie miękkie fałdy nad głowami dam dworu.
Bliżej centrum, za głowami cesarzowej i kapłanów intensywną zieleń od góry zamyka złoto-brązowy łuk wejścia.
Z lewej kolejne wypełnione czernią, obwiedzione framugą mieniącą się odcieniami brązów.
Z framugi po lewej, zwisa biało-kremowa kotara w połowie związana w supeł.
Kwadratowe, jasnoczerwone i ciemnobrązowe szkiełka tworzą na niej geometryczny, kwiecisty wzór. Drobne, błękitne oddają rysunek fałd tkaniny.
Pofalowaną, dolną krawędź zdobi złoty pas gęstych frędzli.
Na czarnym tle wejścia błękitno-szara fontanna.
Woda tryska z kielicha wieńczącego niską kolumnę.
W dole mozaiki szerokie pasmo mieni się odcieniami szmaragdu.
W centrum cesarzowa, wzrostem wyróżnia się spośród postaci w orszaku.
Ubrana jest w długą, białą tunikę i purpurową pelerynę bogato haftowaną złotem.
Wokół głowy złota aureola, otoczona karminową obręczą.
Jej wewnętrzna krawędź w popielatych, grafitowych i głębokich brązach, poprzecinanych białymi płytkami.
Głowę osłania czepiec gęsto zdobiony kółkami pereł, zwieńczony trójzębną koroną dekorowaną trzema szafirami.
Na czepcu złota obręcz wysadzana rzędami pomarańczowych, perłowych i szmaragdowych kamieni.
Po obu stronach czepca na piersi spływają po dwa sznury pereł.
Z uszu wzdłuż szyi zwisają oprawione w złoto duże kobaltowe i szmaragdowe kamienie.
Na świetlistej bieli twarzy jasnoszare szkiełka modelują światłocień.
Brązowo-czerwone kwadraciki obrysowują górną powiekę.
Okrągłe, piwno-granatowe oczy z czarnymi źrenicami.
Czarne łuki brwi łączą się u nasady nosa.
Złote brązy podkreślają cienie na jego bokach, świetlista biel uwypukla czubek.
Tuż pod nosem czerwone brązy podkreślają jego smukły kształt.
Usta wąskie, ciemnoczerwone.
Bogato zdobiony kołnierzowy naszyjnik.
W wyciągniętych w lewo dłoniach- złoty kielich wysadzany szmaragdami i szafirami.
Kielich przesłania ramię wysokiego kapłana.
Tuż za nim z lewej drugi wysoki duchowny dłonią podtrzymuje kotarę spływającą z futryny.
Obaj kapłani mają półdługie włosy z grzywką osłaniającą czoło.
Ubrani są w białe tuniki i ciemnożółte, pofałdowane długie peleryny, spięte broszą na ramieniu.
Z prawej przy cesarzowej siedem dam dworu w długich tunikach.
Mieniące się różnymi odcieniami barw kontrastują z pofałdowanymi pelerynami zarzuconymi na ramiona. Kolor bordowy z białym wzorzystym; różowo-błękitny z oliwkowo-złotym, wzorzystym; żółto-fioletowy z białym; soczyście zielony wzorzysty z intensywnie czerwonym; biały z brązowym.
Sylwetki kobiet przesłaniają się częściowo, dwie ostatnie schowane z tyłu.
Całość otoczona ramą geometrycznych ornamentów oddających kształty i barwy kamieni szlachetnych; pereł, szafirów i szmaragdów.

    Rawenna to miasto, w którym zachowały się najbogatsze przykłady sztuki starochrześcijańskiej, w tym również mozaiki. Z tego powodu nazywana jest stolicą malarstwa mozaikowego. Mozaiki układa się z drobnych, szklanych i barwnych kamyków, które w oczach patrzącego stapiają się w jeden obraz.
    Dante swój zachwyt nad barwami mozaikowego malarstwa z Rawenny wyraził słowami:
 “Widziałem światło w formie rzeki, z której wyskakiwały żywe promienie, jakby rubiny wbite w złoto".

Audiodeskrypcja: Katarzyna Kulpa, Barbara Szymańska, Aleksandra Niedzielska-Sarnes
Fundacja Audiodeskrypcja
www.isztuka.edu.pl

Źródła i polecane strony:
Nieznana Historia
http://www.nieznanahistoria.pl/teodora-cesarzowa-nierzadnica/

Mosaico: antico e moderno, restauro - Ravenna, Italy
https://www.youtube.com/watch?v=pbIicsAzwR8&feature=youtu.be
http://www.theglobaldispatches.com/articles/restoring-the-mosaics-of-san...
http://wiadomosci.onet.pl/prasa/teodora-kurtyzana-i-cesarzowa/tf1bs

Przejdź do audiodeskrypcji i analizy wybranego dzieła

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego