Zwiastowanie (Simone Martini)

Fotografia: Zwiastowanie (Simone Martini)

Simone Martini
1333 r., sztuka prerenesansowa, kaplica Sant' Ansano w katedrze  w Sienie, Italia
Tempera na desce
Wysokość 184 cm, szerokość 210 cm
Galleria degli Uffizi, Galeria Uffizi, Florencja, Włochy

Źródło fotografii:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Zwiastowanie_(obraz_Simone_Martini_i_Lippo_Memmi)#/media/File:Simone_Martini_and_Lippo_Memmi_-_The_Annunciation_and_Two_Saints_-_WGA15010.jpg

Pod trzema ostrymi, złotymi łukami dziewiętnastowiecznej, neogotyckiej ramy, na złotym tle scena Zwiastowania.
Środkowy łuk największy.
W jego górnej przestrzeni szaro-fioletowa gołębica - Symbol Ducha Świętego, ukazana na tle okrągłego złotego nimbu.
Wokół niego z nimbami główki aniołków ze skrzyżowanymi i rozpostartymi skrzydełkami. Główka gołębicy otoczona małym nimbem, zwrócona w prawo ku Marii siedzącej z książką na tronie.
Z otwartego dzióbka gołębicy wypływa złoty strumień światła.
Przed Marią, na jasnopomarańczową, przełamaną czerwienią marmurową posadzkę, przenikaną czarno-zgniłozielonymi miękkimi smugami żyłkowania , z lewej przyklęka spływający z niebios posłannik z gałązką oliwną - Archanioł Gabriel.
Ciemnozłoty płaszcz związany pod szyją, wiruje podwiany na plecach, odsłaniając ciemnożółtą podszewkę w czerwono-zieloną kratę.
Uniesione skrzydła z trzech rzędów, coraz dłuższych piór.
Skrzydło z przodu ciemnozłoto-czerwone, nakrapiane brązem.
W głębi ciemniejsze, zacienione. czubki obu chowają się pod lewym łukiem ramy.
Młoda Maria uchyla się w prawo, przyciągając do szyi spływający z głowy granatowy płaszcz. Lewą dłonią podtrzymuje półotwartą czerwoną książkę wspartą o szeroki podłokietnik tronu. Kciuk wsunięty pomiędzy stronice.
Żółty, murowany bok tronu podzielony poziomym gzymsem na dwie części.
Każdą zdobią czarno-białe geometryczne dekoracje.
Oparcie okryte czerwoną tkaniną, gęsto pokrytą złotym, roślinnym ornamentem.
Przy tronie, spod granatowego płaszcza spływa bordowa suknia. Rękawy długie.
Krawędzie szat obszyte złotą, ażurową taśmą.
W złotym tle wytłoczona, ząbkowana krawędź nimbu.
Na nim, zza lekko przechylonej głowy Marii, rozchodzą się promienie.
Spod płaszcza nad czołem  wystaje złoty diadem, ozdobiony białymi, czarnymi i czerwonymi kamykami. Jasnobrązowe, puszyste, falujące włosy spływają pod płaszcz.
Twarz owalna, zielonkawa. Na czole i pełnych policzkach zaróżowiona.
Ciemnoróżowe, drobne usta z delikatnie opuszczonymi kącikami.
Nos długi, wąski. Wydłużone powieki lekko opuszczone. Wzrok skierowany w lewo, w kierunku smukłego, wysokiego archanioła. Z jego małych, otwartych ust wznoszą się słowa zapisane złotymi, wypukłymi literami:
Ave Maria, gratia plena, Dominus Tecum
"Bądź pozdrowiona, pełna łaski, Pan z Tobą”
Ledwo zauważalne złote litery kładą się na szarfie spływającej z ramienia Archanioła między rękoma, na posadzkę.
Na posadzce, między Marią a Archaniołem, złoty, gruszkowaty wazon z parą uszu przy szyi. W nim cztery długie lilie - symbol czystości i dziewictwa Marii.
Na zielonych łodygach białe, trąbkowe kielichy kwiatów.
Na nich część złotych liter.
Kolejne na szerokiej, złotej taśmie wokół rękawa liliowej sukni Archanioła układają się w jego imię. Suknię pokrywa gęsty ornament  złotych, drobnych listków.
Smukła dłoń o długich palcach uniesiona.
Palec wskazujący zwrócony ku gołębicy.
Za dłonią gałązka oliwna. Jej koniec w drugiej, opuszczonej dłoni.
Kolejna gałązka tworzy wianek wokół delikatnie wysuniętej głowy Archanioła.
Zza głowy na złotym tle rozchodzą się promienie, otoczone wytłoczoną, ząbkowaną krawędzią nimbu.
Długie, falujące pasma jasnobrązowych włosów na karku luźno związane czarno-złotą tasiemką.
Przy twarzy lekko rozwiane. Krótką grzywkę pod wiankiem, obejmuje złoty diadem, ozdobiony białymi perełkami oraz czerwonymi i niebieskimi kamykami.
Twarz lekko zielonkawa. Niskie czoło i zaokrąglony policzek zaróżowione.
Wydłużone powieki, wzrok zwrócony ku Marii.
W tle, między Marią a Archaniołem na rzeźbione wsporniki spływają ramiona ostrych łuków ramy.

    Obraz Simone Martiniego ilustruje ewangeliczną scenę objawienia Marii Archanioła Gabriela, który zgodnie z Ewangelią św. Łukasza przybył z zapowiedzią narodzin Jezusa witając ją ukazanymi słowami. Ze względu na delikatność linii i barw, obraz jest uznawany za arcydzieło i jeden z najwspanialszych przykładów malarstwa gotyckiego Sieny. Stanowi centralną kwaterę nastawy ołtarzowej. Rama po jego bokach ma formę rzeźbionych kolumienek. Kolumienki smukłe, kręcone. Oddzielają scenę Zwiastowania od kwater bocznych. W lewej postać św. Ansanusa, patrona Sieny. W prawej św. Małgorzaty. Autorem bocznych kwater jest Lippo Memmi, szwagier Simone Martiniego.

Audiodeskrypcja: Marta Golik-Gryglas, Barbara Szymańska
Fundacja Audiodeskrypcja
www.isztuka.edu.pl

Źródła i polecane strony:M. Skubiszewska, Malarstwo europejskie w średniowieczu IV. Malarstwo Italii w latach 1250-1400, Warszawa 1980.

http://www.uffizi.org/artworks/annunciation-by-simone-martini-and-lippo-...
https://www.khanacademy.org/humanities/renaissance-reformation/late-goth...

Przejdź do audiodeskrypcji i analizy wybranego dzieła

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego