Madonna z Krużlowej

Fotografia: Madonna z Krużlowej

Autor nieznany
Ok. 1410 r., sztuka gotycka, Krużlowa Wyżna, Polska
Wysokość 118 cm, szerokość około 46 cm
Rzeźba z drzewa lipowego, polichromowana, złocona
Muzeum Narodowe, Kraków, Polska

Źródła fotografii:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/72/Madonna_z_Kru%...
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9f/Madonna_z_Kru%...
http://muzea.malopolska.pl/obiekty/-/a/26885/1118640

Wiotka sylwetka Marii płynną esowatą linią przechylona w lewo.
Naprzeciw jej dziewczęcej rozpromienionej twarzy twarz podtrzymywanego na lewej ręce, nagiego dziecięcia Jezus.
Złota peleryna Marii ze srebrną podszewką, meandrami fałd i kaskadami spływa na nieregularny, wieloboczny, niski cokół o zielonej barwie.
Rzeźba z tyłu nieopracowana, wydrążona.
Maria głowę delikatnie przechyla na prawo w stronę syna.
Drobna, owalna, perlisto-biała twarz o pełnych policzkach, miejscami zaróżowiona.
Nad cienkimi złotymi łukami brwi wydatnie wysklepione wysokie czoło.
Półokrągłe, brązowe oczy podkreślone czarnym konturem. Wąski, drobny nos.
Małe, pełne usta o karminowej barwie.
Wokół szyi układają się drobne fałdy zielonej chusty.
Po bokach twarzy spływają złocone fale włosów zarysowane wąskimi żłobieniami.
Na głowie złota obręcz korony. Ozdobiona malowanymi białymi perełkami oraz owalnymi czerwonymi i niebieskimi kamieniami.
Z tyłu spod obręczy na ramiona, spływa złota peleryna.
Przełożona przez ręce osłania czerwoną suknię na piersiach i wywija się srebrną podszewką.
Pod nią co raz węższymi łukami zarysowują się opadające fałdy, zaostrzając się poniżej pasa.
Po lewej, spod fałd wypływa długa, czerwona suknia.
Pod nią wystaje czubek czarnego bucika.
Peleryna z rąk spływa zygzakami, rytmicznie odsłaniającymi srebrną podszewkę.
Maria prawą dłonią podtrzymuje prawą stópkę syna, lewą obejmuje jego lewe udo.
Jezus zwrócony lekko w lewo.
Prawa dłoń wsparta na okrągłym, żółto-czerwonym owocu spoczywającym na jego prawym udzie. Ciało Jezusa pasteloworóżowe.
Delikatnie zarysowane pępek i sutki. Główka przechylona lekko ku matce.
Złocone loki w formie rytych, koncentrycznie ułożonych okręgów o różnej średnicy.
Duże uszy odstające. Twarz miejscami zaróżowiona.
Nad cienkimi złotymi łukami brwi wysokie czoło.
Brązowe oczy lekko zmrużone podkreślone czarnym konturem. Mały nos i usta. Rozpromienia je delikatny uśmiech odwzajemniony w kierunku matki.

    Nazwa dzieła pochodzi od miejscowości Krużlowa Wyżna w Małopolsce, gdzie rzeźba znajdowała się do 1899 roku. Została wówczas zakupiona do zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie, gdzie znajduje się do dzisiaj. Figura została odkryta dla nauki za sprawą Stanisława Wyspiańskiego, który wykonał jej rysunek podczas wycieczki studentów krakowskiej Szkoły Sztuk Pięknych. Uchodzi za najdoskonalszą rzeźbę tak zwanego stylu pięknego, który wykształcił się w obrębie gotyku międzynarodowego.
Styl ten wyrażał się idealizacją ludzkiej postaci, obfitością bogato drapowanych szat, sentymentalnym, uczuciowym nastrojem. Przypuszcza się, że narodził się pod koniec XIV wieku  w Pradze Wacława IV, ówczesnej stolicy Świętego Cesarstwa Rzymskiego i trwał do około 1410 roku.

Audiodeskrypcja: Marta Golik-Gryglas, Barbara Szymańska
Fundacja Audiodeskrypcja
www.isztuka.edu.pl

Źródła i polecane strony:
http://muzea.malopolska.pl/obiekty/-/a/26885/1118640
http://culture.pl/pl/dzielo/madonna-z-kruzlowej

Przejdź do audiodeskrypcji i analizy wybranego dzieła

Grantodawcy

Logotyp programu Kultura Dostępna oraz Narodowego Centrum Kultury
Wschodzący Białystok - logotyp miasta Białystok
Żubr - logotyp Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego
Logotyp Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego